هر آنچه باید در رابطه با خرید بیمه بدنه بیمه دانا و نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه اتومبیل بیمه دانا به‌صورت ساده بدانیم (قسمت دوم):

بیمه سعادت آباد

 

از اتومبیل هم می‌توان برای مسافرت، تفریح، گردش و ورزش خود و خانواده‌مان و هم به‌عنوان وسیله کسب درآمد استفاده نمود و استفاده از آن می‌تواند موجب افزایش ریسک و درنتیجه وقوع حادثه ایجاد هزینه و خسارت بزرگی گردد. البته استفاده از اتومبیل به‌خودی‌خود عامل بروز خسارت نیست و نحوه‌ای استفاده و بهره‌برداری از آن است که می‌تواند خطرآفرین باشد. عموماً خطرها و حوادث استفاده از خودرو به دو نوع شناخته می‌شود: اول خسارتی که باعث زیان دیگران می‌شوند، مثل خسارت‌های وارد به اموال و جان اشخاص دیگر که به‌عنوان خسارت زیان دیدگان یا خسارت اشخاص ثالث شناخته‌شده و موضوع بیمه شخص ثالث است، دوم خسارتی که به خود اتومبیل آسیب رسانده که موضوع بیمه بدنه اتومبیل بیمه دانا است.

موضوع بیمه بدنه اتومبیل بیمه دانا: بیمه بدنه اتومبیل بیمه دانا، مسئول جبران خسارت‌هایی است که ناشی از حوادث یا تصادف، آتش‌سوزی و دزدی به اتومبیل اعم از سواری، بارکش، موتورسیکلت، اتوکار یا راه‌سازی کشاورزی وارد آید و بیمه‌گر با صدور بیمه‌نامه بیمه دانا در مقابل دریافت حق بیمه متعهد است که در صورت وقوع خطرهای تحت پوشش بیمه ازجمله تصادف، آتش‌سوزی، دزدی، خسارت وارده به بیمه‌گذار را مطابق شرایط بیمه‌نامه (شرایط عمومی و اختصاصی بیمه‌نامه بدنه) جبران می‌نماید.

 

كارهايي كه در طول مدت بيمه بايد انجام‌پذیرید:

بیمه سعادت آباد

 

 بیمه‌گذار در طول مدت بيمه تعهداتي داشته من‌جمله پرداخت حق بيمه، اعلام افزايش قيمت خودرو، تغيير مالكيت، اضافه كردن لوازم و قطعات غير فابريك كه می‌بایست انجام پذيرد تا در صورت بروز خسارت‌های احتمالي بیمه‌گر بتواند خدمات خود را به نحو شایسته‌ای ارائه نموده ازاین‌رو اين به‌صورت آنلاين و تلفني كليه خدمات و راهنمايي لازم در اين زمينه و اخذ الحاقی‌ها را به‌سرعت بسيار بالا و بدون نياز به حضور بیمه‌شده انجام می‌دهد.

 

درخواست صدور بیمه نامه
 

 

    1) وظایف و تعهدات بیمه‌گذار در بیمه بدنه چیست؟ درصورتی‌که بیمه‌گذار هر يك از تعهدات ذیل را انجام ندهد بیمه‌گر می‌تواند ادعای خسارت او را رد کند مگر آنکه بیمه‌گذار ثابت کند به دلیل امور غیرقابل‌اجتناب از عهده انجام آن‌ها برنیامده است.

  • رعایت اصل حد اعلای حسن نیت بیمه‌گذار مکلف است پرسش‌های کتبی بیمه‌گر را با دقت و صداقت و به‌طور کامل پاسخ دهد. هرگاه بیمه‌گذار در پاسخ به پرسش‌های بیمه‌گر عمده از اظهار مطلبی خودداری و با اظهار خلاف واقع بنماید به‌نحوی‌که مطالب اظهارنشده و با اظهارات خلاف واقع موضوع خطر را تغییر دهد و یا از اهمیت آن در نظر بیمه‌گر بکاهد قرارداد بیمه از تاريخ انعقاد باطل و بلااثر خواهد بود حتی اگر مطلبی که کتمان شده با برخلاف واقع اظهارشده است هیچ‌گونه تأثیری در وقوع حادثه نداشته باشد. در این صورت علاوه بر آنکه وجوه پرداختی بیمه‌گذار به وی مسترد نخواهد شد بیمه‌گر می‌تواند اقساط معوق حق بیمه تا آن تاریخ را. نیز از وی مطالبه نماید.
  • پرداخت حق بیمه: قرارداد بیمه با تقاضای بیمه‌گذار و قبول بیمه‌گر منعقد می‌شود ولی شروع تأمین و اجرای تعهدات بیمه‌گر منوط به پرداخت حق بیمه به ترتیبی است که در بیمه‌نامه پیش‌بینی‌شده است. چنانچه پرداخت حق بیمه به‌صورت قسطی باشد و بیمه‌گذار يك يا چند قسط از اقساطي موعد رسیده حق بیمه را پرداخت نکند بیمه‌گر می‌تواند بیمه‌نامه را فسخ نماید.
  • اعلام تشدید خطر: هرگاه در طول مدت بیمه تغییرانی در کیفیت و یا وضعیت و یا کاربری موضوع بیمه به وجود آید به‌طور مثال تغییر کاربری از شخصی به آژانس، تاکسی یا تعلیم رانندگی که موجب تشدید خطر شود بیمه‌گذار موظف است به‌محض اطلاع، بیمه‌گر را آگاه سازد، در صورت تشدید خطر قبل از وقوع خسارت، بیمه‌گر می‌تواند حق بیمه اضافی متناسب با خطر را برای مدت باقیمانده مطالبه و در صورت عدم پرداخت آن توسط بیمه‌گذار، قرارداد بیمه را فسخ نماید. هرگاه بعد از وقوع خسارت، تشدید خطر معلوم شود بیمه‌گر می‌تواند خسارت را بر اساس نسبت حق بیمه تعیین‌شده به‌حق بیمه متناسب با خطر مشدد پرداخت کند.
  • عدم اظهارات خلاف واقع: هرگاه بیمه‌گذار به‌قصد تقلب در خصوص خسارت و کیفیت وقوع حادثه به‌طور کتبی اظهارات نادرستی بنماید و یا مدارك مجعول تسلیم کند بیمه‌گر می‌تواند وی را از دریافت خسارت محروم کند.
  • جلوگیری از وقوع حادثه و توسعه خسارت: بیمه‌گذار موظف است برای جلوگیری از وقوع حادثه و توسعه خسارت و یا نجات موضوع بیمه و لوازم همراه آن، اقدامات و احتیاط‌های لازم را که هرکس عرفا از مال خود می‌کند به عمل آورد. چنانچه ثابت شود که بیمه‌گذار عمداً از انجام اين اقدامات خودداری نموده است بیمه‌گر می‌تواند به نسبت به تأثیر قصور بیمه‌گذار، خسارت پرداختی را تقلیل دهد.
  • خودداری از جابجایی و یا تعمیر وسیله نقلیه: در صورت بروز حادثه بیمه‌گذار باید از جابجایی وسیله نقلیه جز به‌حکم مقررات یا دستور مقامات انتظامی و همچنین تعمیر آن بدون موافقت بیمه‌گر خودداری نماید.
  • انتقال حقوق بیمه‌گذار به بیمه‌گر: بیمه‌گر در حدودی که خسارت وارده را قبول یا پرداخت می‌کند در مقابل اشخاصی که مسئول وقوع حادثه با خسارت هستند قائم‌مقام بیمه‌گذار خواهد بود و بیمه‌گذار موظف است از هر عملی که اقدام بیمه‌گر را علیه مسئول خسارت مشکل و یا نا مقدور می‌سازد خودداری نماید. در غیر این صورت بیمه‌گر می‌تواند خسارت را پرداخت نکند یا در صورت پرداخت خسارت، حق استرداد آن را از بیمه‌گذار خواهد داشت.

    2) چگونه می‌توان بیمه بدنه را فسخ نمود:

در موارد زیر بیمه‌گر یا بیمه‌گذار می‌تواند قرارداد بیمه را فسخ نماید:

الف – مورد فسخ از طرف بیمه‌گر:

  • درصورتی‌که بیمه‌گذار حق بیمه را به‌موقع نپردازد
  • در صورت تشدید خطر مگر آنکه توافق خاصي بين طرفين صورت گرفته باشد.
  • چنانچه بیمه‌گذار سهواً از اظهار مطالبی خودداری یا اظهارات خلاف واقع بنمايد و مطالب اعلام‌نشده یا اظهارات خلاف واقع در ارزیابی خطر مؤثر باشد.
  • بیمه‌گر پس از پرداخت هر خسارت حق فسخ بیمه‌نامه را دارد.

ب – موارد فسخ از طرف بیمه‌گذار:

  • درصورتی‌که خطر موضوع بیمه کاهش یابد و بیمه‌گر حاضر به تخفیف در حق بیمه نشود.
  • درصورتی‌که فعالیت بیمه‌گر به هر دلیل متوقف شود.
  • انفساخ قرارداد بیمه درصورتی‌که موضوع بیمه به علت وقوع حوادثی که تحت پوشش این بیمه‌نامه نیست مثل جنگ از بین برود، بیمه‌نامه منفسخ می‌گردد. با انفساخ بيمه‏نامه، حقبیمه باقى‏مانده مدت بيمه به‏صورت‏ روزشمار محاسبه و به بيمه‏گذار مسترد مى‏شود.
  • نحوه اعلام فسخ و برگشت حق بیمه چنانچه بیمه‌گذار يا بیمه‌گر بخواهد بیمه‌نامه را فسخ کنند باید مراتب را به‌طور کتبی و رسمی به‌طرف مقابل اطلاع دهند. اثر فسخ تا ده روز پس از ابلاغ مراتب به‌طرف مقابل شروع می‌شود در صورت فسخ قرارداد بیمه از طرف بیمه‌گر یا بیمه‌گذار یا انفساخ قرارداد بیمه، حق بیمه مدت اعتبار بیمه، به‌جز درصورتی‌که بیمه‌گذار بنا به دلایل دیگری غیر از موارد عنوان‌شده فوق متقاضی فسخ بیمه‌نامه باشد بیمه‌گر حق بیمه مدت اعتبار بیمه‌نامه را به روش کوتاه‌مدت که جدول آن به شرح ذیل است محاسبه و باقیمانده حق بیمه را به بیمه‌گذار پرداخت می‌کند، به‌صورت روزشمار محاسبه و باقیمانده به بیمه‌گذار مسترد می‌گردد.
  • جدول تعرفه حق بیمه کوتاه‌مدت بیمه‌نامه بدنه بیمه دانا

درصورتی‌که ذینفع بیمه‌نامه شخص دیگری غیر از بیمه‌گذار باشد فسخ بیمه‌نامه توسط بیمه‌گذار مستلزم کسب موافقت ذینفع است و در صورت فسخ از طرف بیمه‌گر، مراتب بايد علاوه بر بیمه‌گذار به‌طور کتبی به اطلاع ذینفع نیز رسانده شود.

3) درصورتی‌که انتقال مالکیت وسیله نقلیه بیمه‌شده: در صورت انتقال مالکیت موضوع بیمه به هريك از انحاء قانونی، بیمه‌گذار می‌تواند بیمه‌نامه را فسخ و حق بیمه مدت باقیمانده بیمه‌نامه خود را مسترد نماید. در صورت عدم فسخ بیمه‌نامه چنانچه مالك جديد به تعهدات بیمه‌گذار در مقابل بیمه‌گر عمل نماید، تعهدات بیمه‌گر در قبال مالك جديد ادامه خواهد یافت

چنانچه انتقال مالكيت موضوع بیمه پس از وقوع حادثه‌ای باشد که به بیمه‌گر اعلام‌نشده است بیمه‌گر هیچ‌گونه مسئولیتی برای جبران خسارت‌های وارده در مقابل مالك جدید نخواهد داشت

در صورت تغییر مالکیت خودرو تخفیف‌های اعطائی به بیمه‌گذار قبلی حذف و بیمه‌گذار جدید می‌بایست نسبت به واریز مبالغ تخفیف‌های اعمال‌شده در وجه بیمه‌گر در اسرع وقت اقدام نماید. در غير این صورت و با تحقق خسارت، تعهدات بیمه‌گر نسبت به وجوه پرداخت‌نشده از حق بیمه واقعی کاهش می‌یابد.

4) خودرو برای بیمه بدنه باید به چه قیمتی بیمه شود و در صورت افزایش یا کاهش قیمت چه‌کاری باید انجام پذیرد:

بیمه سعادت آباد

با توجه به اینکه طبق ماده 10 قانون بیمه درصورتی‌که مبلغ بیمه‌شده کمتر از ارزش موضوع بیمه در روز وقوع حادثه باشد، ارزش روز اتومبيل ارزش معاملاتی آن در بازار است كه مطابق قيمت مورد انتظار از فروش اتومبيل‏ مشابه آن در بازار تعیین می‌گردد، بیمه‌گر فقط به‌تناسب مبلغ بیمه‌شده باقیمت واقعی آن در روز حادثه مسئول جبران خسارت خواهد بود می‌بایست خودرو مورد بیمه مطابق ارزش روز بازار تحت پوشش قرارگرفته و درصورتی‌که در طول مدت بیمه نیز ارزش خودرو افزایش پیدا کرد می‌بایست با درخواست از بیمه‌گر، دریافت الحاقیِ افزایش سرمایه مورد بیمه و پرداخت حق بیمه ارزش مورد بیمه را مطابق ارزش روز خودرو در بازار افزایش داد. لازم به ذکر است در صورت کاهش قیمت خودرو در بازار نیز بیمه‌گذار می‌تواند با ارائه درخواست به بیمه‌گر نسبت به دریافت حق بیمه کاهش سرمایه نیز اقدام نماید.

حق بیمه افزایش و کاهش سرمایه در طول مدت قرارداد برای مدت باقی‌مانده و به‌صورت روزشمار محاسبه می‌گردد.

تماس با ما


بیمه بدنه اتومبیل – بخش 1

بیمه بدنه اتومبیل – بخش 2

بیمه بدنه اتومبیل – بخش 3

منابع:

  • پرتال رسمی بیمه دانا (اصطلاحات و اطلاعات بیمه‌نامه بدنه و ثالث)
  • مصاحبه با کارشناسان و مدیران خسارت بیمه اتومبیل ستاد مدیریت بیمه‌های اتومبیل بیمه دانا
  • مصاحبه با کارشناسان و مدیران خسارت بیمه اتومبیل واحدهای خسارت بیمه‌های اتومبیل بیمه دانا
  • مصاحبه با کارشناسان صدور بیمه‌های اتومبیل و رؤسای شعب بیمه دانا
  • مصاحبه با کارشناسان صدور بیمه‌های اتومبیل و مدیریت نمایندگی بیمه دانا سعادت‌آباد
  • وب‌سایت نمایندگی بیمه دانا سعادت‌آباد

Car Insurance in Iran


هر آنچه باید در رابطه با خرید بیمه بدنه بیمه دانا و نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه اتومبیل بیمه دانا به‌صورت ساده بدانیم (قسمت اول)